Vier dagen in de week sta ik als groepsleerkracht voor een kleutergroep. Als er tijd is duik ik mijn eigen tekenatelier in. Klinkt mooier als dat het is hoor, want meer dan een hoop goede potloden, een computer een tafel bij het raam, verf en een poes die zich overal mee bemoeit, is het niet. Op de dagen dat ik voor de klas sta is er niks leuker dan met de kinderen creatief bezig zijn. Ze heel veel laten tekenen, zowel vrij als in opdracht. Op deze pagina wil ik laten zien wat ik zowel in de klas doe op het gebied van tekenen..

 

 

 

 

 

 

 

Kikker en zijn vriendjes 

In de klas lees ik graag voor uit de boeken van Max Velthuijs. De simpele teksten en kleurrijke illustraties zijn prachtig en nodigen uit om met elkaar te praten over onderwerpen als liefde, vriendschap, de dood, anders zijn, en gevoelens als bang, blij en verdriet. Naast voorlezen spelen we de verhalen uit met de handpoppen en tekenen we kikker en zijn vriendjes. Onderstaande tekeningen zijn gemaakt door kleuters van zowel groep 1 als groep 2.

 

 

 

 

Wim de woordspin

Vorig jaar herfst hadden we het, nadat de kinderen weer een spin in de bouwhoek vonden, over spinnen en het spinnenweb. Want hoe maakt een spin een web, hoe gaat hij te werk en hoelang doet hij er over? We bekeken een spinnenweb door het nat te spuiten met een plantenspuit en er een zwart vel papier achter te houden, we bekeken filmpjes van het maken van een spinnenweb en bekeken verschillende foto's. We hadden het daarnaast over de herfstkleuren. Wim de woordspin is trouwens een van onze klassenhandpoppen die er bij komt wanneer we het over nieuwe woorden gaan hebben of een woordweb maken.

 

 

geïnspireerd door Karel Appel
We hebben in de klas een schilderbord waar de kinderen altijd op kunnen schilderen. Vaak hang ik bij het schilderbord wat verschillend beeldmateriaal op. De kinderen hoeven dit niet na te tekenen maar het biedt vaak wel wat inspiratie. Dat kunnen zelf geschilderde platen zijn, platen uit boeken of platen uit de kunst. Zoals nu bijvoorbeeld, waarbij ik allerlei werk van Karel Appel heb hangen. Ik koppel er wel vaak een kringactiviteit aan waarbij we het beeldmateriaal bekijken en er met elkaar over praten. Daarna laat ik het los, maar de resultaten van de kinderen zijn stuk voor stuk prachtig.. 

ik tekening met Rembrandt veegkrijt 

Ieder jaar laat ik de kinderen die net op school zijn (net 4 jaar) een tekening van zichzelf maken. Ik stel vragen geef ze een spiegeltje waarin ze zichzelf goed kunnen bekijken. Welke kleur haar heb je? Hoe lang zijn je haren? Waar zit je neus? Vervolges geef ik ze een groot vel papier en een krijtje en vraag ik: waar ga je mee beginnen? Met je hoofd? Wat komt er daarna? Na 2 jaar bij mij in de klas te hebben gezeten maken ze in de laatste week de ik-tekening opnieuw op dezelfde manier, al zijn de vragen dan niet meer echt nodig.  Deze 2 tekeningen bekijken we met elkaar en bespreken we. Welke verschillen zie je? Wat valt je op? Hieronder de tekeningen van 4 jarige kleuters..

 

 

 

 

 

 

Je eigen bouwwerk natekenen

In de klas werken we momenteel over het thema beroepen. Iedere keer staat een ander beroep centraal. Dit keer : de architect. We hadden het eerst in de kring over de taken die een architect heeft: het natekenen van gebouwen. Dit keer zouden de kinderen de architecten zijn. In tweetallen maakten ze een gebouw op tafel. Met de kin op tafel kon je goed het vooraanzicht zien. Er werden met de I-pad foto's gemaakt en daarna werd hun eigen gebouw nagetekend met zwarte stift. Na afloop ingekleurd met ecoline. De foto's van de gebouwen zijn bij de tekeningen geplakt..

 

 

 

 

 

Je moeder verrassen met het-grote-en-zelfgemaakte-mama-spel

Ieder jaar is het weer de vraag: wat maken we voor moederdag? Dat lijkt makkelijk, je laat de kinderen iets knutselen en je bent klaar, maar toch werkt het in de praktijk niet helemaal zo. Zo wil ik graag iets iets origineels maar ook iets waar de kinderen creatief mee bezig zijn geweest. Dus niet 32 dezelfde gefreubelde of gevouwen theepotjes. Nee, doe mij dan maar liever een zelfgemaakt portret van mama waarbij een kringgesprek vooraf gaat over wat jouw moeder zo bijzonder maakt. 

Afgelopen jaar kwam ik op het idee een bordspel te maken. Ik had de vakjes getekend, die de kinderen mochten vullen met opdrachtjes en tekeningen..

 

 

 

 

 

Natuurlijk horen er ook een stel zelfgemaakte pionnen bij.

Jij en mama bijvoorbeeld! Gemaakt van klei. De haren zijn gemaakt van wol

 

 

 

 

vakantie vieren op je gevlochten handdoek

In de klas werken we momenteel over het thema zomer. Op het programma stond om te gaan weven met groep 2. Weven met stroken papier. En dus liet ik de kleuters eerst vellen papier vol kliederen met verf. Na afloop heb ik deze vellen gesneden op de snijmachine zodat we allemaal stroken overhielden. Daarvan hebben de oudste kleuters een badhanddoek van gevlochten. Met de opzet moet je even helpen, maar daarna kunnen ze zelfstandig verder. De kinderen hebben zichzelf met verf geschilderd in zwemkleding. De poppetjes zijn later door de kinderen op de handdoek geplakt. Oogjes hebben ze op het laatst met zwarte stift erbij getekend. 

 

 

 

 

 

Ik-poppetjes met groep 1

Ik blijf ik-poppetjes tekenen een van de leukste creatieve opdrachten vinden met kleuters. Vooral door het gebruik van allerlei verschillende materialen. Zoals deze tekeningen van 4 jarige kleuters met wasco. Vooraf gaf ik de kinderen een spiegeltje waarbij ze zichzelf bekeken. Ik stelde de vragen: Hoe zie jij er uit? Wat zit er op je gezicht? Wat valt je op?  Welke kleur haren heb jij? en welke kleur ogen? Wat voor kleren draag jij? Ze reageerden op mijn vragen en op elkaar. Toen gaf ik ze een vel papier en gngen we aan de slag. Ik teken niks voor, wel help ik ze wanneer ze niet op weg komen door vragen te stellen of in stapjes te vertellen waar ze mee kunnen beginnen.

Kleuter-familie stamboom

Afgelopen periode werkten wij over het thema familie in de klas. Het leek mij erg leuk om de kleuters daarom een familie stamboom te laten maken. Eerst hebben ze een boom geschilderd met verschillende takken. Daarna hebben ze met zwarte stift

hun familie getekend. Ik had alvast hokjes voor de kinderen getekend op papier, zodat ze een beetje houvast hadden van het formaat van de poppetjes. Zo tekenden de kinderen zichzelf, hun broer of zus, hun vader en hun moeder en opa en oma aan beide kanten. Uiteindelijk hebben we de poppetjes uitgeknipt en in de takken gehangen. Sommige kinderen hebben ook nog hun huisdieren erbij getekend. Zie hieronder het resultaat..

Hi, Ik ben Floortje!

 

..en ik woon samen met mijn lieve

vriend en ondeugende poes Frits  

(ja echt!) in Hartje Haarlem. In het dagelijks leven sta ik voor de klas

en illustreer ik daarnaast (prenten) boekjes, flyers, kaarten en familie portretjes. Hier vind je meer over

mijn werk en mijn inspiratie..